Udskiftning af træsveller med betonsveller - men ikke under sporskiftet?
2008-09-07 16:00:10 UTC
Hej alle

Ved Horsens banegård blev der for nogen tid siden sat nogle spor
i stand som ellers ikke bruges. Det var i den periode hvor
hovedsporene var under reparation og derfor uanvendelige.

Træsvellerne blev udskiftet med betonsveller, men under
sporskifterne lod man træsvellerne være. Hvorfor det?

Jeg spekulerede på om det skyldes at der ved et sporskifte skal
skrues flere ting ned i svellerne og om de derfor ikke gad gøre
det fordi det trods alt kun skulle bruges i en begrænset periode
og sporskiftet ligger der hvor toget kun kører langsomt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
Kent Friis
2008-09-07 16:41:32 UTC
[...]
Da man skiftede hele spor 1 og 13 i Padborg, var der et[1] sporskifte
der blev skiftet, med nye skinner, betonsveller og det hele. De
andre fik lov til at blive liggende, med passende "overgangs-skinner"
svejset imellem - de gamle sporskifter er af en lavere skinne-type.

Mvh
Kent

[1] I hvert fald af dem der kan ses fra perron, cykelsti osv. Jeg
ved ikke hvad de har skiftet ude i de områder der ikke er offentlig
adgang til.

... for katten.
Erik Olsen
2008-09-07 16:50:01 UTC
[...]
Først en definition: Spor lægges på sveller, sporskifter lægges på tømmer.

Det er stadig meget almindeligt at lægge sporskifter på tømmer af
imprægneret fyrretræ. I en periode ca. 1975-90 brugte man Azobe, men det
er man gået bort fra af arbejdsmiljømæssige grunde. Jeg har nogle steder
set egetræ anvendt.

Jeg har nogle steder hvor der er tung og hurtig trafik, set sporskifter
lagt på tømmer af strengstøbt beton i overbygning UIC60 (skinnevægt 60
kg/m). Ved sådanne sporskifter er konstruktionen særligt tilpasset
brugen af betontømmer.

Hvis man istandsætter et ældre sporskifte bl. a. ved helt eller delvis
fornyelse af tømmeret, benyttes der altid nyt tømmer magen til det gamle
pga. sporskiftets udformning.
--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Petersen_Michael
2008-09-13 18:08:35 UTC
Post by Erik Olsen
[...]
Hvilke arbejdsmiljømæsige problemer er der med Azobe?
Har Keweng (aner ikke hvordan det staves) kke været andvendt?

Jeg erindrer at vi havde en del liggende på Værksted Nyborg, men det har nok
været brugt i godsvogne et eller andet sted..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg
Erik Olsen
2008-09-13 18:40:54 UTC
Post by Petersen_Michael
Hvilke arbejdsmiljømæsige problemer er der med Azobe?
Bl. a. ubehagelige og i nogle tilfælde farlige infektioner hvis man fik
en splint i hånden.
Post by Petersen_Michael
Har Keweng (aner ikke hvordan det staves) kke været andvendt?
Jeg erindrer at vi havde en del liggende på Værksted Nyborg, men det har nok
været brugt i godsvogne et eller andet sted..
Keruing, mener du formentlig. Jeg har ikke hørt om problemer med denne
træsort som bl. a. er blevet brugt til gulve især i åbne godsvogne.
Petersen_Michael
2008-09-14 15:03:23 UTC
Post by Erik Olsen
Post by Petersen_Michael
Hvilke arbejdsmiljømæsige problemer er der med Azobe?
Bl. a. ubehagelige og i nogle tilfælde farlige infektioner hvis man
fik en splint i hånden.
Vi havde også Azobe, det har også været brugt i godsvogne
Post by Erik Olsen
Keruing, mener du formentlig. Jeg har ikke hørt om problemer med denne
træsort som bl. a. er blevet brugt til gulve især i åbne godsvogne.
Jeps, gulv i Ks Kbs

Har aldrig tidligere haft behov for at stave Keruing.

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg