Tog mellem Ejstrup Holm og Nørre Snede
Max
2006-09-15 20:11:12 UTC
Hej

Har der været jernbane mellem de to byer ?

Mvh Max
str
2006-09-15 20:14:30 UTC
Post by Max
Hej
Har der været jernbane mellem de to byer ?
Mvh Max
Ja det har der, jeg mener banen blev nedlagt i 1962, men er ikke helt
sikker.
Peter Engelsted Jonasen
2006-09-15 20:22:18 UTC
Post by Max
Hej
Har der været jernbane mellem de to byer ?
Ja på banen Horsens - Lund - Kørun - Vrønding - Flemming - Rask Mølle -
Aale - Hjortsvang - Klovborg - Krondal - Nr. Snede - Thorlund - Ejstrup
Holm.
--
vh/Peter E. Jonasen

http://www.kvv73.dk (Modeljernbanen og de store baner - billeder og idéer)
http://www.digitaltog.dk (Den med de danske digitalvejledninger)
t***@hotmail.com
2006-09-15 21:30:53 UTC
Post by Peter Engelsted Jonasen
Post by Max
[...]
Horsens Vestbaner

http://www.signalpost.dk/hv.htm

Torsten
Max
2006-09-15 21:50:00 UTC
Hej
Post by Max
Har der været jernbane mellem de to byer ?
Det har jeg så fået konstateret, takker alle
for info.

Mvh Max
S. Kann
2006-09-16 17:43:49 UTC
Post by Max
Hej
Post by Max
Har der været jernbane mellem de to byer ?
Det har jeg så fået konstateret, takker alle
for info.
Mvh Max
Lidt pedanteri: Byen hedder vel egentlig "EJSTRUPHOLM" i ét ord.
;-) Stefan K
Max
2006-09-16 19:16:41 UTC
Hej Stefan
Post by S. Kann
Lidt pedanteri: Byen hedder vel egentlig "EJSTRUPHOLM" i ét ord.
På det kort jeg kikkede på stod Ejstrup Holm, og derfor skrev jeg
således, de lokale derude kalder forøvrig byen for Ejstrup.

Mvh Max
Kerim Ellentoft
2006-09-16 20:34:23 UTC
Post by Max
På det kort jeg kikkede på stod Ejstrup Holm, og derfor skrev jeg
således, de lokale derude kalder forøvrig byen for Ejstrup.
Ved åbningen af »den skæve bane« fandtes allerede en station med
navnet Ejstrup mellem Kolding og Lunderskov, derfor måtte
stationen hedde noget andet.

Iøvrigt var der for nogle år siden en stor forureningsskandale på
det tidl. baneareal ved Ejstrupholm st. p.gr.a. DSBs
tilsyneladende store forbrug af ukrudtsbekæmpningsmidler.
http://www.geus.dk/viden_om/vogv09-dk.htm
--
Kerim
Støt flygtninge og sårede i Libanon!
Danish Muslim Aid - http://www.dm-aid.dk/
vagn
2006-09-16 20:34:13 UTC
On Fri, 15 Sep 2006 22:11:12 +0200, "Max"
Post by Max
Hej
Har der været jernbane mellem de to byer ?
ja, strækningen Rask Mølle - Ejstrupholm åbnedes 16/5-1929,
både denne strækning og Rask Mølle - Thyregod var kun gods-strækning
efter 31/12-1957 - total nedlægning 31/3-1962.

OT: togene kørte normalt som 'dobbelt-tog' mellem Horsens og
Rask Mølle hvor bageste del fortsatte mod Ejstrupholm.
En nytårsaften var jeg med bageste skinnebus fra Horsens til min
daværende adresse i Nørre Snede. Efter afgang fra Rask Mølle tændte
motorføreren for højttalersystemet og underholdt den ret lille
passagerskare med vitser og sang - i Aale var alle ude på perronen og
ønskede Godt Nytår med kanonslag og en lille forfriskning. Da jeg stod
ud i Nørre Snede ønskede jeg motorfører Godt Nytår,- han var helt
alene resten af turen - Ejstrupholm var/er nok ikke det mest
behagelige sted at opholde sig til overnatning !?

hilsen,
Vagn
Leif Jørgensen
2006-09-16 20:37:07 UTC
Post by Max
Hej Stefan
Post by S. Kann
[...]
Den sidstnnævnte betegnelse vil jeg i øvrigt fraråde at benytte, da
det kan føre til forveksling med landsbyen Ejstrup nær Troldhede.
Undertegnede er lidt obs på det, da den mødrende del af familien
stammer fra netop Ejstrup. Bemeldte landsby har i øvrigt også haft
sporforbindelse i form af en industribane til det lokale brunkulsleje.
En af lokomotiverne derfra har siden fundet vej til Hjerl Hede.

Med venlige Ejstrup-hilsner
Leif Jørgensen
Max
2006-09-16 20:54:24 UTC
Hej Leif
Post by Leif Jørgensen
Den sidstnnævnte betegnelse vil jeg i øvrigt fraråde at benytte, da
det kan føre til forveksling med landsbyen Ejstrup nær Troldhede.
Der findes mindst 8 stk. Ejstrup rundt omkring, så der er masser
af forvekslings muligheder. Tilsyneladene er navnet Ejstrupholm
stationsnavnet som byen har fået gennem den tid man havde
jernbane, før jernbanen kom eksisterede navnet nemlig ikke og
byen hed Ejstrup.

Mvh Max
Herluf Holdt, 3140
2006-09-16 23:05:37 UTC
Post by Kerim Ellentoft
Post by Max
[...]
Jeg har et kort fra 1917, hvor »den skæve bane« (Brande-Funder)
er tegnet som "projekteret jernbane". Da har man åbenbart ikke
rigtig vist hvad stationen i Ejstrup skulle hedde endnu. På kortet
står "Ejstruplund".

(Delstrækningen Brande-Funder åbnede i 1920).
Herluf :·)
BMND
2006-09-17 09:31:59 UTC
Der er lavet en fremragende bog om banen. Læs Vigand Rasmussens "De tog
vestpå" - den er udgivet af banebøger i 2004 og kan fås endnu.

Mvh.
Mogens Duus
Mvh Max
Leif Jørgensen
2006-09-17 09:40:22 UTC
Post by Max
[...]
Hvoraf man ser, hvor praktisk det er, at en by får jernbane - så er
der nemlig en chance for, at vi andre kan skelne den ene fra den anden.

Med venlige skelnende hilsner
Leif Jørgensen
Max
2006-09-17 19:15:41 UTC
Hej Leif
Post by Leif Jørgensen
Hvoraf man ser, hvor praktisk det er, at en by får jernbane - så er
der nemlig en chance for, at vi andre kan skelne den ene fra den anden.
Et argument som måske selv politikere kunne forstå :)

Mvh Max
Kent Friis
2006-09-17 19:13:50 UTC
Post by Max
Hej Leif
Post by Leif Jørgensen
Hvoraf man ser, hvor praktisk det er, at en by får jernbane - så er
der nemlig en chance for, at vi andre kan skelne den ene fra den anden.
Et argument som måske selv politikere kunne forstå :)
En sætning på 29 ord... Du gør dig høje tanker om vore politikere.

Mvh
Kent
Jean Ricard (slet FCAC0)
2006-09-18 10:53:06 UTC
Hej Vagn.

Tak for det hyggelig og meget rørende erindringsbillede du lod
os andre deltage i.

mvh.
Jean
Post by vagn
On Fri, 15 Sep 2006 22:11:12
+0200, "Max"
Vagn
Max
2006-09-18 10:57:36 UTC
Hej Vagn
Post by vagn
alene resten af turen - Ejstrupholm var/er nok ikke det mest
behagelige sted at opholde sig til overnatning !?
Det må du ikke fortælle min søn der bor der det næste
års tid :) Forøvrigt har man da et hotel i Ejstrupholm.

http://www.horsens-folkeblad.dk/default.asp?artikelid=21185

Mvh Max
vagn
2006-09-18 14:53:07 UTC
On Mon, 18 Sep 2006 12:57:36 +0200, "Max"
Post by Max
Hej Vagn
Post by vagn
[...]
hotellet ser da udmærket ud,- om det fandtes dengang ved jeg ikke, men
min bemærkning gik også nærmest på overnatning i personaleværelse
ved/i remisen.

hilsen,
Vagn
Max
2006-09-19 11:21:18 UTC
Hej Mogens
Post by BMND
Der er lavet en fremragende bog om banen. Læs Vigand Rasmussens "De
tog vestpå" - den er udgivet af banebøger i 2004 og kan fås endnu.
Den er bestilt på biblioteket, så nu skal jeg bare have den hentet
og læst.

Takker for interesse.

Mvh Max

Næste side >